Praktische ondersteuning bij Wmo en Jeugdwet

Op het gebied van de Wmo en Jeugdzorg biedt BIDN diverse praktische ondersteunende services aan. Deze services zijn erop gericht om het gebruik van de dienstverlening van BIDN rond de Wmo en Jeugdwet zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken. Met de ondersteunende diensten kunnen berichten worden opgezocht, kan bekeken worden of een bericht is aangekomen of waar deze is blijven hangen of kan contact worden gelegd met BIDN om berichten te laten herzenden.

Onze ondersteunende services

De Berichtenmonitor: inzicht in het berichtenverkeer

Met de Berichtenmonitor biedt BIDN gemeenten inzicht in het berichtenverkeer binnen de Wmo en Jeugdwet. Geautoriseerde gebruikers kunnen eenvoudig rapportages op maat genereren en zo de kwaliteit en voortgang van het berichtenverkeer monitoren. Ook kunnen berichten ouder dan 60 dagen worden opgezocht (zonder inhoud). De volgende rapportages zijn beschikbaar:

  • Verzonden en ontvangen berichten
  • Foutmeldingen op verzonden berichten
  • Instellingen binnen het Gemeentelijk Gegevensknooppunt (GGk)
  • Samenwerkingsverbanden van de gemeente
  • Gemiddelde doorlooptijd van berichtuitwisselingen
  • Referentienummer van een bericht (nodig voor herzenden van berichten)

Berichten volgen met Track & Trace
BIDN biedt een praktische track & trace-functie waarmee gemeenten en zorgaanbieders berichten in de Wmo- en Jeugdwetketen kunnen volgen. Via een uniek referentienummer is snel en veilig te zien wat de status van een bericht is en waar het zich in de keten bevindt. Berichten zijn tot 60 dagen terug op te vragen; voor oudere berichten kan de Berichtenmonitor worden gebruikt.

  • De gemeente stuurt een TraceerBericht naar de service van BIDN.
  • BIDN verzamelt statusinformatie bij VECOZO en de eigen systemen.
  • De samengevoegde informatie wordt teruggestuurd als antwoord.

Track & trace is beschikbaar via de webservice en het portaal Zorg.

 

Berichtenlog
Via de berichtenlog kunnen eerder verzonden berichten binnen de bewaartermijn van 60 dagen opnieuw worden gedownload.

Handige aanvullende functies
Naast de bovenstaande ondersteunende functionaliteiten biedt BIDN gemeenten ook praktische tools die het berichtenverkeer ondersteunen. Met de resendtool kan BIDN berichten nogmaals verzenden.  Om dit te kunnen doen heeft het IB referentienummer(s) nodig. Gemeenten zoeken deze referentienummers op in de berichtenmonitor en geven deze door aan BIDN.

Verder kunnen gemeenten via het portaal eenvoudig zorgpartijgegevens opvragen, zoals AGB-codes van betrokken zorgaanbieders binnen de Wmo en Jeugdwet. Deze functies dragen bij aan een soepel en overzichtelijk berichtenproces.

Tot slot kunnen gemeenten via de Ketentestomgeving (KTO) van BIDN op een veilige manier wijzigingen en updates in de iWmo- en iJw-diensten testen. Op deze ketenbrede testomgeving – waar ook zorgaanbieders gebruik van maken – is het mogelijk om het verzenden, ontvangen en verwerken van berichten uitgebreid te testen. Vooral bij technische aanpassingen is het belangrijk dat de verbinding met BIDN goed blijft functioneren en dat de dienstverlening stabiel blijft.

Aanmelden voor de KTO Zorg kan op ieder moment. Nieuwe releases zijn altijd vooraf beschikbaar op de testomgeving. De actuele richtlijnen voor gebruik zijn te vinden op de website van het Ketenbureau i-Sociaal Domein.

Onze servicedesk helpt je graag verder: bel of mail met ons voor persoonlijk advies. Wil je direct contact met een specifiek team? Bekijk dan de telefoonnummers en e-mailadressen op onze contactpagina.