Aanmelden? Volg deze stappen:
1. Aanmeldformulier invullen
Is er nog geen toegang tot het portaal van BIDN? Download dan het Aanmeldformulier voor de Rekenvoorziening beslagvrije voet voor beslaglegging (beschikbaar via downloads) en mail het ingevulde formulier naar: klantsupport@bidn.nl.
2. Gebruikersbeheerder aanmelden
Elke organisatie moet een eigen gebruikersbeheerder aanwijzen die het gebruikersbeheer regelt voor deze dienst. Gebruik hiervoor het aanmeldformulier voor gebruikersbeheerders.
3. Vraag eHerkenning aan
Voor toegang tot het portaal is eHerkenning op niveau EH3 nodig, zowel voor de organisatie als voor individuele gebruikers. Nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan bij een erkende eHerkenningsprovider. Houd rekening met een verwerkingstijd van 2 tot 4 weken.
Heeft de organisatie al eHerkenning? Dan kunnen medewerkers worden gemachtigd voor het gebruik van de rekenvoorziening. Meer informatie is te vinden op eHerkenning.nl.
4. Vraag een subOIN aan
Om per afdeling gebruik te maken van de rekentool, is een subOIN nodig (een identificatienummer per afdeling).
Voor elke afdeling – zoals gemeentelijke belastingen of de afdeling Participatiewet – moet een apart subOIN worden aangevraagd en vermeld op het aanmeldformulier.
Controleer of er al een geldig OIN/subOIN is via de OIN-raadpleegvoorziening van Logius.
Nog geen geldig nummer? Vraag dan aan via:
5. Gebruik de handleiding Portaal Derdenbeslag
Er is een handleiding beschikbaar (via downloads) waarin het gebruik van het portaal overzichtelijk is uitgelegd. In de handleiding Stappenplan aansluiten BVV staan de stappen voor aanmelding voor het portaal en/of de API koppeling beschreven. Voor vragen is de servicedesk van BIDN bereikbaar.
6. Koppel met eigen systemen
Na aanmelding kan de Rekenvoorziening worden gekoppeld aan het eigen systeem voor beslaglegging. Neem hiervoor contact op met de interne applicatiebeheerder of de softwareleverancier van de organisatie. Zij begeleiden het technische aansluitproces.