Informatiebijeenkomst Werk en Inkomen

Gemeenten staan dagelijks voor de uitdaging om inwoners tijdig en goed te ondersteunen. Tijdens de informatiebijeenkomst Werk en Inkomen in Utrecht, lieten we zien hoe we gemeenten helpen om processen eenvoudiger te maken en gemeenten – en daarmee inwoners- sneller te ondersteunen.

Bijeenkomst 18.09.25 -3-.jpg
Inkomen
19 september 2025
Leestijd: minuten

Vernieuwing dienstverlening

Onze relatiebeheerder Alex Tamminga vertelde tijdens de bijeenkomst in Utrecht, hoe wij onze dienstverlening steeds meer vernieuwen. Zo werken we eraan om gemeenten al in de aanvraagfase van de bijstand beter te ondersteunen, zodat inwoners eerder duidelijkheid krijgen en sneller geholpen worden. 

Aanpak rond de Ondersteuning Inkomstenverrekening Bijstand

Namens de gemeente Súdwest-Fryslân deelden Marloes Huizinga en Richard Poos hun aanpak rond de Ondersteuning Inkomstenverrekening Bijstand.  Dankzij automatische gegevensuitwisseling en verwerking van inkomsten uit werk en uitkeringen krijgen inwoners sneller duidelijkheid over hun bijstandsuitkering, en verloopt de verrekening eerlijker en nauwkeuriger. 

Proactieve dienstverlening

Deze beweging richting meer eenvoud en snellere ondersteuning past in een bredere ontwikkeling die ook David Stol (BIDN) toelichtte. Onder de noemer proactieve dienstverlening liet hij zien hoe we steeds vaker zelf het initiatief nemen om gemeenten en inwoners te informeren over mogelijke rechten op voorzieningen of diensten, in plaats van te wachten tot zij er zelf om vragen. 

Meer nieuws

Samen verder bouwen aan snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening

Algemeen

Vanaf 1 januari 2026 gaan Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) en het Schuldenknooppunt samen verder. De overgang van de dienstverlening van het Schuldenknooppunt naar BIDN is een logische stap. Hierdoor kunnen gemeenten, schuldeisers en schuldhulpverleners met snelle en betrouwbare informatie beter samenwerken. Inwoners met schulden ontvangen zo beter en sneller ondersteuning. De integratie van het Schuldenknooppunt in BIDN, houdt onze dienstverlening sterk en vormt de basis voor verdere groei. In dit artikel lichten we de transitie toe.

04 november 2025 Lees verder
Lees verder over samen verder bouwen aan snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening

Op weg naar proactieve informatiedienstverlening

Algemeen

Per 1 augustus is Esther de Leeuw gestart als directeur-bestuurder van Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN). Een bijzonder moment, want in 2026 bestaat BIDN 25 jaar. In een interview met Binnenlands Bestuur vertelt Esther over haar eerste indrukken, haar ambities en de toekomst van informatiedienstverlening in het sociaal domein.

27 oktober 2025 Lees verder
Lees verder over op weg naar proactieve informatiedienstverlening

Servicedesk gesloten op 27 oktober

Algemeen

Op maandag 27 oktober is onze Servicedesk gesloten vanaf 09.30 uur vanwege een interne bijeenkomst. We gebruiken deze tijd om samen te werken aan een nog betere dienstverlening. Heb je een vraag? Mail dan naar servicedesk@bidn.nl. We pakken je bericht de volgende werkdag zo snel mogelijk op. In geval van een storing kan contact opgenomen met office@bidn.nl Bedankt voor je begrip.

23 oktober 2025 Lees verder
Lees verder over servicedesk gesloten op 27 oktober

Onze servicedesk helpt je graag verder: bel of mail met ons voor persoonlijk advies. Wil je direct contact met een specifiek team? Bekijk dan de telefoonnummers en e-mailadressen op onze contactpagina.