Wet- en regelgeving grootste knelpunt
Tijdens het werkbezoek vertelden IB en BKWI hoe zij gegevensuitwisseling binnen de sociale zekerheid mogelijk maken om gemeenten en mensen te helpen bij het ontvangen van uitkeringen. Dit gebeurt door het koppelen van data uit verschillende systemen van SUWI-partijen. Een voorbeeld is de energietoeslag, waarbij gemeenten met informatie van IB mensen met weinig inkomen financieel kunnen helpen. Of de dienst Kwijtschelding, die ervoor zorgt dat jaarlijks ruim 600.000 mensen met weinig inkomen kwijtschelding van lokale lasten ontvangen.
IB en BKWI vervullen sinds een paar jaar ook meer opdrachten buiten het SUWI-stelsel, bijvoorbeeld op het gebied van schulden (beslagvrije voet), schuldhulpverlening en arbeidsbemiddeling (VUM). Toch is het niet altijd eenvoudig dergelijke 'proactieve dienstverlening' te realiseren. Verschillende wetten zorgen er voor dat gegevensdeling vaak veel tijd kost of soms zelfs niet mogelijk is. Ze werpen blokkades op om gemeenten en burgers adequaat te kunnen helpen. Peter Jansz, directeur IB: "Bij de informatiediensten van IB en BKWI is het niet de benodigde techniek die beperkend is, maar de wettelijke grondslagen en de verschillen in interpretaties van de wet- en regelgeving die partijen daaraan geven."