Samen verder bouwen aan snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening

Vanaf 1 januari 2026 gaan Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) en het Schuldenknooppunt samen verder. De overgang van de dienstverlening van het Schuldenknooppunt naar BIDN is een logische stap. Hierdoor kunnen gemeenten, schuldeisers en schuldhulpverleners met snelle en betrouwbare informatie beter samenwerken. Inwoners met schulden ontvangen zo beter en sneller ondersteuning. De integratie van het Schuldenknooppunt in BIDN, houdt onze dienstverlening sterk en vormt de basis voor verdere groei. In dit artikel lichten we de transitie toe.

Puzzelstukjes.jpg
Algemeen
04 november 2025
Leestijd: minuten

Samenwerking als uitgangspunt

De transitie kenmerkt zich door samenwerking en kennisdeling. Medewerkers van het Schuldenknooppunt en BIDN trekken samen op om de processen, techniek en de ondersteuning stap voor stap over te brengen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar wat nu goed werkt, maar ook naar kansen om de dienstverlening toekomstbestendiger te maken.

“Het gaat erom dat de kennis en ervaring die bij het Schuldenknooppunt zijn opgebouwd, een vaste plek krijgen binnen BIDN”, zegt Paul van de Water, die is aangesteld als transitiemanager. “We zorgen dat partijen met hetzelfde vertrouwen gebruik kunnen blijven maken van het Schuldenknooppunt, terwijl we tegelijkertijd bouwen aan nieuwe mogelijkheden.”

Een stap vooruit in betrouwbare dienstverlening

Voor gemeentelijke en private schuldhulpverleners, publieke en private schuldeisers en bewindvoerders blijft de dienstverlening herkenbaar. De bestaande aansluitingen en werkwijze worden ongewijzigd voortgezet. Tegelijkertijd zorgt de overgang ervoor dat het fundament wordt versterkt. Dankzij haar jarenlange ervaring in veilige en betrouwbare gegevensuitwisseling binnen het sociaal domein, biedt BIDN een stabiele omgeving voor de groei van het Schuldenknooppunt.

“Bij BIDN staat het ondersteunen van gemeenten centraal,” zegt Esther de Leeuw, directeur-bestuurder van BIDN. “Met het Schuldenknooppunt kunnen we gemeenten en nu ook schuldeisers nog beter helpen om mensen met schulden sneller passende hulp te bieden. Het sluit naadloos aan bij onze maatschappelijke taak: informatie leveren die ertoe doet, op een veilige en betrouwbare manier.”

Continuïteit door behoud van kennis

Een belangrijke succesfactor bij de transitie is het behouden van de expertise uit het huidige team van het Schuldenknooppunt. Door hun betrokkenheid zorgen we ervoor dat de twee organisaties hun krachten optimaal bundelen.

De kennis van het huidige Schuldenknooppunt-team wordt nadrukkelijk meegenomen. “Door medewerkers die al jarenlang bij het Schuldenknooppunt werken actief te betrekken, zorgen we dat de dienstverlening herkenbaar blijft. Zo kunnen we kwaliteit en continuïteit waarborgen,” zegt Paul van de Water.

Samen klaar voor de toekomst

Het Schuldenknooppunt blijft zich ontwikkelen. Steeds meer partijen sluiten aan, waaronder publieke organisaties, zoals de Belastingdienst en private schuldeisers. BIDN en het Schuldenknooppunt werken samen aan een verdere doorontwikkeling van de standaard, zodat gegevensuitwisseling tussen partijen nog eenvoudiger en veiliger wordt.

 “We willen blijven investeren in een gebruiksvriendelijke en toekomstbestendige standaard voor gegevensuitwisseling,” zegt Esther. “Hoe meer partijen aansluiten, hoe beter we mensen met schulden kunnen helpen.”

Ook Marianne Oostrik, interimmanager van het Schuldenknooppunt, benadrukt het belang van samenwerking: “Het Schuldenknooppunt is nooit een doel op zich geweest, maar een middel om professionals in het schuldendomein beter te laten samenwerken. Door deze stap gaan we de volgende fase in en kunnen we de dienstverlening verder versterken”.

Tot slot

 “Er is de afgelopen jaren met veel bevlogenheid gewerkt aan het Schuldenknooppunt,” besluit Esther. “Ik wil het team van het Schuldenknooppunt bedanken voor het mooie werk dat zij hebben neergezet, en het ministerie van SZW voor het vertrouwen om dit bij BIDN onder te brengen. Dit is een sterke basis om verder te bouwen aan een toekomstbestendige voorziening.”

Meer nieuws

Op weg naar proactieve informatiedienstverlening

Algemeen

Per 1 augustus is Esther de Leeuw gestart als directeur-bestuurder van Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN). Een bijzonder moment, want in 2026 bestaat BIDN 25 jaar. In een interview met Binnenlands Bestuur vertelt Esther over haar eerste indrukken, haar ambities en de toekomst van informatiedienstverlening in het sociaal domein.

27 oktober 2025 Lees verder
Lees verder over op weg naar proactieve informatiedienstverlening

Servicedesk gesloten op 27 oktober

Algemeen

Op maandag 27 oktober is onze Servicedesk gesloten vanaf 09.30 uur vanwege een interne bijeenkomst. We gebruiken deze tijd om samen te werken aan een nog betere dienstverlening. Heb je een vraag? Mail dan naar servicedesk@bidn.nl. We pakken je bericht de volgende werkdag zo snel mogelijk op. In geval van een storing kan contact opgenomen met office@bidn.nl Bedankt voor je begrip.

23 oktober 2025 Lees verder
Lees verder over servicedesk gesloten op 27 oktober

Schuldenknooppunt gaat per 1 januari 2026 verder bij BIDN

Algemeen

Met ingang van 1 januari 2026 neemt Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) op verzoek van het ministerie van SZW de dienstverlening van het Schuldenknooppunt over. Het Schuldenknooppunt, dat in 2021 werd gelanceerd, is inmiddels een essentiële voorziening voor veilige en uniforme gegevensuitwisseling tussen schuldeisers, gemeenten en schuldhulpverleners.

30 september 2025 Lees verder
Lees verder over schuldenknooppunt gaat per 1 januari 2026 verder bij bidn

Onze servicedesk helpt je graag verder: bel of mail met ons voor persoonlijk advies. Wil je direct contact met een specifiek team? Bekijk dan de telefoonnummers en e-mailadressen op onze contactpagina.