Op weg naar proactieve informatiedienstverlening

Per 1 augustus is Esther de Leeuw gestart als directeur-bestuurder van Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN). Een bijzonder moment, want in 2026 bestaat BIDN 25 jaar. In een interview met Binnenlands Bestuur vertelt Esther over haar eerste indrukken, haar ambities en de toekomst van informatiedienstverlening in het sociaal domein.

estherdeleeuw_buiten09.jpg
Algemeen
27 oktober 2025
Leestijd: minuten

Betrouwbare samenwerkingspartner

“In bijna een kwart eeuw tijd is BIDN uitgegroeid tot een betrouwbare partner in het sociaal domein. We willen gemeenten niet alleen van gegevens voorzien, maar ze steeds vaker proactief ondersteunen met informatie die inwoners echt verder helpt.”

Esther benadrukt het belang van samenwerking met ministeries en gemeenten:

“Alleen door goed te luisteren naar wat er leeft, kunnen we informatiediensten ontwikkelen die bijdragen aan snellere, eerlijkere en menselijkere ondersteuning.”

Ook over de toekomst is ze helder:

“We investeren in een toekomstbestendige IT-infrastructuur en bouwen verder aan de samenwerking in de keten. Zo zorgen we dat betrouwbare informatie maatschappelijke impact blijft hebben.”

Lees het volledige interview in Binnenlands Bestuur: Op weg naar proactieve informatiedienstverlening

Meer nieuws

Samen verder bouwen aan snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening

Algemeen

Vanaf 1 januari 2026 gaan Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) en het Schuldenknooppunt samen verder. De overgang van de dienstverlening van het Schuldenknooppunt naar BIDN is een logische stap. Hierdoor kunnen gemeenten, schuldeisers en schuldhulpverleners met snelle en betrouwbare informatie beter samenwerken. Inwoners met schulden ontvangen zo beter en sneller ondersteuning. De integratie van het Schuldenknooppunt in BIDN, houdt onze dienstverlening sterk en vormt de basis voor verdere groei. In dit artikel lichten we de transitie toe.

04 november 2025 Lees verder
Lees verder over samen verder bouwen aan snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening

Servicedesk gesloten op 27 oktober

Algemeen

Op maandag 27 oktober is onze Servicedesk gesloten vanaf 09.30 uur vanwege een interne bijeenkomst. We gebruiken deze tijd om samen te werken aan een nog betere dienstverlening. Heb je een vraag? Mail dan naar servicedesk@bidn.nl. We pakken je bericht de volgende werkdag zo snel mogelijk op. In geval van een storing kan contact opgenomen met office@bidn.nl Bedankt voor je begrip.

23 oktober 2025 Lees verder
Lees verder over servicedesk gesloten op 27 oktober

Schuldenknooppunt gaat per 1 januari 2026 verder bij BIDN

Algemeen

Met ingang van 1 januari 2026 neemt Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) op verzoek van het ministerie van SZW de dienstverlening van het Schuldenknooppunt over. Het Schuldenknooppunt, dat in 2021 werd gelanceerd, is inmiddels een essentiƫle voorziening voor veilige en uniforme gegevensuitwisseling tussen schuldeisers, gemeenten en schuldhulpverleners.

30 september 2025 Lees verder
Lees verder over schuldenknooppunt gaat per 1 januari 2026 verder bij bidn

Onze servicedesk helpt je graag verder: bel of mail met ons voor persoonlijk advies. Wil je direct contact met een specifiek team? Bekijk dan de telefoonnummers en e-mailadressen op onze contactpagina.