Schuldenknooppunt gaat per 1 januari 2026 verder bij BIDN

Met ingang van 1 januari 2026 neemt Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) op verzoek van het ministerie van SZW de dienstverlening van het Schuldenknooppunt over. Het Schuldenknooppunt, dat in 2021 werd gelanceerd, is inmiddels een essentiƫle voorziening voor veilige en uniforme gegevensuitwisseling tussen schuldeisers, gemeenten en schuldhulpverleners.

zorgaanvraagouderen01.jpg
Algemeen
30 september 2025
Leestijd: minuten

Overname dienstverlening

De overgang naar BIDN is een logische stap. BIDN ondersteunt gemeenten al met betrouwbare gegevensuitwisseling op het gebied van werk, inkomen, schulden, zorg en belastingen. Door het Schuldenknooppunt hier onder te brengen, wordt de continuïteit en verdere ontwikkeling van de dienstverlening geborgd. 

“Dat het Schuldenknooppunt onderdeel wordt van de dienstverlening van BIDN is een belangrijke stap voor de doorontwikkeling van het Schuldenknooppunt naar nog betere, snellere en adequatere communicatie tussen schuldeisers, schuldhulpverleners en gemeenten en dus goed nieuws voor iedereen die hulp zoekt bij het oplossen van schulden,” zegt Hans Spigt, Voorzitter bestuur Schuldenknooppunt. 

Geruisloze overgang

In het gebruik verandert er niets. De aansluiting en werkwijze blijven hetzelfde.  

Blijvend maatschappelijke impact maken

Deze overname van het Schuldenknooppunt is voor beide organisaties een mooie stap: we bundelen onze krachten. Het Schuldenknooppunt heeft de afgelopen jaren gewerkt aan één standaard en één kanaal om partijen in de schuldenketen te verbinden. BIDN zet dit waardevolle werk voort en bouwt daarop door. 

Lees ook Kamerbrief positionering Schuldenknooppunt vanaf januari 2026 | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl

Meer nieuws

Samen verder bouwen aan snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening

Algemeen

Vanaf 1 januari 2026 gaan Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) en het Schuldenknooppunt samen verder. De overgang van de dienstverlening van het Schuldenknooppunt naar BIDN is een logische stap. Hierdoor kunnen gemeenten, schuldeisers en schuldhulpverleners met snelle en betrouwbare informatie beter samenwerken. Inwoners met schulden ontvangen zo beter en sneller ondersteuning. De integratie van het Schuldenknooppunt in BIDN, houdt onze dienstverlening sterk en vormt de basis voor verdere groei. In dit artikel lichten we de transitie toe.

04 november 2025 Lees verder
Lees verder over samen verder bouwen aan snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening

Op weg naar proactieve informatiedienstverlening

Algemeen

Per 1 augustus is Esther de Leeuw gestart als directeur-bestuurder van Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN). Een bijzonder moment, want in 2026 bestaat BIDN 25 jaar. In een interview met Binnenlands Bestuur vertelt Esther over haar eerste indrukken, haar ambities en de toekomst van informatiedienstverlening in het sociaal domein.

27 oktober 2025 Lees verder
Lees verder over op weg naar proactieve informatiedienstverlening

Servicedesk gesloten op 27 oktober

Algemeen

Op maandag 27 oktober is onze Servicedesk gesloten vanaf 09.30 uur vanwege een interne bijeenkomst. We gebruiken deze tijd om samen te werken aan een nog betere dienstverlening. Heb je een vraag? Mail dan naar servicedesk@bidn.nl. We pakken je bericht de volgende werkdag zo snel mogelijk op. In geval van een storing kan contact opgenomen met office@bidn.nl Bedankt voor je begrip.

23 oktober 2025 Lees verder
Lees verder over servicedesk gesloten op 27 oktober

Onze servicedesk helpt je graag verder: bel of mail met ons voor persoonlijk advies. Wil je direct contact met een specifiek team? Bekijk dan de telefoonnummers en e-mailadressen op onze contactpagina.