Van schuld naar steun: Stichting MAIT zet de mens op één

Wat begon als een persoonlijke worsteling met schulden, groeide uit tot een stichting die inmiddels honderden mensen een nieuw perspectief biedt. Marjorie Malbons, oprichter van Stichting MAIT, ontvangt ons hartelijk in hartje Rotterdam. Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) ging bij haar op bezoek – niet zomaar, maar als vervolg op een bijzondere ontmoeting eerder dit jaar.

2025_BIDN_linkedin_16sept_final_02.jpg
Algemeen
17 september 2025
Leestijd: minuten

De eerste signalen

Het zaadje voor MAIT werd geplant op een basisschool in Rotterdam-Zuid. Marjorie hielp daar als vrijwilliger en zat in de medezeggenschapsraad. “Mijn dochtertje kwam op een dag thuis met de boodschap dat ze haar brood had weggegeven aan klasgenootjes die zelf geen eten mee hadden. Dat greep me enorm aan. Ik kreeg steeds meer signalen dat er in de wijk veel armoede was. Kinderen gingen zonder eten naar school, ouders wisten vaak hun weg niet in het woud van regels en voorzieningen.”

Ze begon ouders te ondersteunen, gaf taalles en bood vooral een luisterend oor. Vanuit haar betrokkenheid groeide haar rol: beleidsadviseurs en gemeentemedewerkers zagen in haar een waardevolle klankbord voor een doelgroep die nauwelijks gehoord werd.

Van vrijwilliger naar stichting

Marjorie hielp in eerste instantie zonder eigen plek – geen bureau, geen deur. Alles vrijwillig. Maar de vragen stapelden zich op. Gemeenteambtenaren en veel andere organisaties vroegen haar steeds vaker om advies. “Ik merkte dat ik het niet meer alleen kon. Ik wilde een ruimte waar ik mensen in alle rust en privacy kon ontvangen. Het enige dat ik nodig had, was een deur en een laptop.”

De gemeente hielp haar op weg en van daaruit ging het snel. Ze werd ook door politici en ministeries gevraagd om mee te denken. Er lag zelfs het advies om als zzp’er verder te gaan. Maar dat voelde niet goed. “Ik wilde geen eenmanszaak, ik wilde een stichting. Een plek waar meer mensen konden meedoen, vanuit hun hart, om samen het verschil te maken.”

Zo ontstond Stichting MAIT. MAIT staat voor Mijn Administratie Is Top, maar betekent ook maatje in het Engels. “Het draait om verbinding. Om vriendschap. Om er echt voor elkaar te zijn.” Inmiddels is MAIT een erkend leerbedrijf, lopen er stagiaires rond en zijn er korte lijnen met onder anderen wethouders, beleidsadviseurs, burgemeester Carola Schouten en eerder ook met Kim Putters, die zich vanuit de SER inzet voor gelijke kansen en landelijke ministeries. Ook de Rechtbank Rotterdam weet MAIT goed te vinden voor gesprekken en het delen van ervaringen rondom schulden en armoede.

Een brug tussen praktijk en beleid

Wat MAIT bijzonder maakt, is de brugfunctie. Marjorie kent zelf de pijn van de Toeslagen – ze weet hoe het voelt om als fraudeur weggezet te worden. Juist daarom wil ze de kloof dichten tussen beleid en de praktijk.

“Er wordt veel beleid gemaakt, maar te vaak zonder de stem van de mensen die het raakt. Dat is zonde – en een gemiste kans. Wij laten die stem wél horen. Ons werk is tastbaar. Als we iemand helpen met schulden, laten we die persoon niet los. We blijven contact houden, ook daarna. Zodat mensen niet opnieuw verdwalen.”

Met deze aanpak kreeg MAIT landelijke bekendheid. Inmiddels werkt de stichting samen met de Belastingdienst/Toeslagen, omdat in de wijk veel gedupeerde ouders en kinderen wonen.

Een droom die groeit

Marjorie’s droom is helder: de werkwijze van MAIT verder uitrollen, zodat meer mensen in Nederland steun en perspectief krijgen. “Wij zijn er niet om met een stok te slaan of alleen maar te roepen wat er fout gaat. Wij willen dat beleidsmakers en inwoners elkaar echt zien, horen en begrijpen. Pas dan kan je samen bouwen aan een eerlijker systeem.”

Van de relatiedag naar Rotterdam

Tijdens onze strategische relatiedag in mei stapte Marjorie het podium op. Niet als beleidsmaker of onderzoeker, maar als ervaringsdeskundige. Samen met adviesbureau Haagse Beek vertelde ze haar verhaal. Een verhaal dat blijft hangen.

Daarom nodigen we Stichting MAIT opnieuw uit, dit keer op onze relatiedag van 12 maart 2026, met als thema: Zien wat telt, doen wat helpt. Tijdens een van de deelsessies gaan we in gesprek over lessen uit de praktijk: waar gaat het mis, wat werkt wel, en hoe brengen we beleid en praktijk dichter bij elkaar?

Samen bouwen

Bij BIDN geloven we dat organisaties zoals MAIT een podium verdienen. Want we hebben elkaar nodig – gemeenten, uitvoeringsorganisaties, beleidsmakers en inwoners. Zoals onze directeur het verwoordt:

“Het gaat er niet om dat we alles perfect doen, maar dat we bereid zijn te zien wat beter kan, fouten durven erkennen en daarvan leren. Door te luisteren en in actie te komen, werken we continu aan betere dienstverlening en een eerlijker systeem,” aldus Esther de Leeuw (BIDN).

En dat is precies waar ook Marjorie Malbons en Stichting MAIT elke dag voor staan.

Meer nieuws

Verdiep je kennis met BIDN – Meld je aan voor onze bijeenkomsten

Algemeen

BIDN organiseert de komende maanden een reeks interessante en interactieve informatiebijeenkomsten waarin je alles te weten komt over de laatste ontwikkelingen in onze dienstverlening. Of je nu actief bent binnen het schuldendomein, onderwijs, zorg, werk of inkomen — er is altijd een bijeenkomst die aansluit bij jouw dagelijkse praktijk.

31 juli 2025 Lees verder
Lees verder over verdiep je kennis met bidn – meld je aan voor onze bijeenkomsten

Verstoring verholpen| Vertraging in beschikbaarheid PLM-rapportage VSV

Storingen

DEZE STORING IS VERHOLPEN Voor de dienst Voortijdig Schoolverlaten (VSV) zou vandaag de prioriteitsbepalingsrapportage (PLM-rapport) beschikbaar worden gesteld. Helaas is dit rapport op dit moment nog niet gereed. Wij werken er hard aan om het rapport zo spoedig mogelijk beschikbaar te maken. Zodra het gereed is, informeren wij u via onze website. Dank voor uw begrip. Wij houden u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

28 juli 2025 Lees verder
Lees verder over verstoring verholpen| vertraging in beschikbaarheid plm-rapportage vsv

Tijdelijke onderbreking dienstverlening IBIS klantportaal en berichtenverkeer DKD op 30 juli

Storingen

Op woensdag 30 juli tussen 18.00 en 21.00 uur is er door onderhoudswerkzaamheden geen DKD berichten verkeer mogelijk en is het IBIS klantportaal niet beschikbaar. Tijdens deze periode kunnen onze diensten tijdelijk verminderd of niet bereikbaar zijn. Wij doen ons uiterste best om eventuele overlast tot een minimum te beperken.

25 juli 2025 Lees verder
Lees verder over tijdelijke onderbreking dienstverlening ibis klantportaal en berichtenverkeer dkd op 30 juli

Onze servicedesk helpt je graag verder: bel of mail met ons voor persoonlijk advies. Wil je direct contact met een specifiek team? Bekijk dan de telefoonnummers en e-mailadressen op onze contactpagina.