Verbetering Belastingdienst informatie Schuldhulp portaal

Per 1 maart 2025 wordt er een belangrijke uitbreiding doorgevoerd in de rapportages van de Belastingdienst in het Portaal Schuldhulpverlening van het Inlichtingenbureau. Voorheen bevatten de particuliere rapportages van de Belastingdienst enkel inkomens-, vermogen- en toeslageninformatie, evenals een aparte ondernemersrapportage.

Drie balies met bezoekers in Stadskantoor Utrecht
Schulden
17 februari 2025
Leestijd: minuten

Vanaf eind januari 2025 kunnen gemeenten nu ook vorderingsgegevens opvragen, waaronder zowel preferente (toeslagen) als concurrente (belastingen) vorderingen.

De vorderingsinformatie wordt nu batchgewijs via het portaal Schuldhulpverlening van het Inlichtingenbureau aangeleverd. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het periodiek uploaden van vraagbestanden met BSN’s van de betrokken inwoners. Partnerinformatie moet apart worden opgevraagd.

Een andere waardevolle toevoeging is dat, op speciaal verzoek van schuldhulpverleners, het aanslagnummer van de vordering nu ook zichtbaar is in de rapportage. Dit biedt extra inzicht in de schuldsituatie van cliënten.

Deze uitbreiding is tot stand gekomen met input van de klankbordgroep SHVers van de VNG met als resultaat een verbeterde en completere rapportage. Deze rapportage stelt schuldhulpverleners in staat om sneller en effectieveraan de slag te kunnen met het Plan van Aanpak. We zijn blij met de samenwerking en kijken uit naar meer gezamenlijke stappen die de werkdruk voor schuldhulpverleners verder verlichten.

Meer nieuws

Vertraging in beschikbaarheid PLM-rapportage VSV

Storingen

Voor de dienst Voortijdig Schoolverlaten (VSV) zou vandaag de prioriteitsbepalingsrapportage (PLM-rapport) beschikbaar worden gesteld. Helaas is dit rapport op dit moment nog niet gereed.

01 december 2025 Lees verder
Lees verder over vertraging in beschikbaarheid plm-rapportage vsv

Samen verder bouwen aan snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening

Algemeen

Vanaf 1 januari 2026 gaan Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) en het Schuldenknooppunt samen verder. De overgang van de dienstverlening van het Schuldenknooppunt naar BIDN is een logische stap. Hierdoor kunnen gemeenten, schuldeisers en schuldhulpverleners met snelle en betrouwbare informatie beter samenwerken. Inwoners met schulden ontvangen zo beter en sneller ondersteuning. De integratie van het Schuldenknooppunt in BIDN, houdt onze dienstverlening sterk en vormt de basis voor verdere groei. In dit artikel lichten we de transitie toe.

04 november 2025 Lees verder
Lees verder over samen verder bouwen aan snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening

Onze servicedesk helpt je graag verder: bel of mail met ons voor persoonlijk advies. Wil je direct contact met een specifiek team? Bekijk dan de telefoonnummers en e-mailadressen op onze contactpagina.